Niestety nie wszyscy nasi kontrahenci i partnerzy zawsze są uczciwi. Jako przedsiębiorcy nie raz pewnie mieliśmy do czynienia z opóźnieniami w otrzymaniu należności za fakturę za towar lub wykonaną usługę. O ile faktury płacone są z niewielkim opóźnieniem możemy to zaakceptować, ale w przypadku notorycznego niepłacenia pojawia się poważny problem. Co zatem możemy zrobić w takiej sytuacji, jak odzyskać pieniądze?
Jak odzyskać pieniądze za fakturę?
Jeśli nasz partner lub kontrahent opóźnia się w zapłacie faktury oczywiście możemy walczyć o swoje należności. Aby nie dopuścić do sytuacji, kiedy ilość nieuregulowanych faktur stanie się duża, najlepsza jest regularna kontrola płatności i windykacja w przypadku braku porozumienia stron. Dlatego też zadbajmy o to, aby w naszej firmie znalazła się osoba, która będzie czuwać nad terminami płatności faktur naszych klientów. Bieżąca weryfikacja pozwoli uniknąć sytuacji, w których termin płatności opóźnia się o kilkanaście dni. Każda nieopłacona faktura przez naszych klientów, to oczywiście strata dla nas. Im więcej takich faktur, tym nasza płynność finansowa może się pogorszyć. Dlatego też warto mieć gotowy schemat postępowania w takich przypadkach i szybko działać, oczywiście w sposób niezagrażający dobrym relacjom z naszymi partnerami. Według kodeksu cywilnego mamy pełne prawo do odzyskania swoich należności. Jeśli usługa została wykonana należycie, a towar jest zgodny z zamówieniem klienta, nieuregulowanie wystawionej faktury jest równoznaczne ze złamaniem przepisów Kodeksu Cywilnego.
Krok pierwszy, czyli wezwanie do zapłaty
Istnieje wiele sposobów, aby odzyskać należności z niezapłaconych faktur. Pierwszą z nich jest dochodzenie należności poprzez wysyłanie wezwania do zapłaty. Jest to rodzaj tak zwanej miękkiej windykacji i polega na wysyłaniu do klienta przypomnień o nieuregulowanej fakturze. Takie przypomnienie może być wykonywane na wiele sposobów, między innymi poprzez:
- rozmowę telefoniczną,
- SMS,
- e-mail,
- wezwanie listowne.
Wezwanie do zapłaty niezależnie od formy może zawierać dodatkowe informacje takie jak przykładowo poinformowanie dłużnika o rozpoczęciu naliczania odsetek. Co więcej, możemy w wezwaniu zawrzeć informacje, że w przypadku dalszego niezapłacenia należności dług klienta zostanie wystawiony na giełdzie wierzytelności lub też zgłoszony do BIG. Możemy również poinformować klienta, że sprawa zostanie powierzona firmie windykacyjnej. Pamiętajmy, aby zachować potwierdzenia wszelkich wezwań do zapłaty, które zostały wysłane do klienta.
Ostateczne wezwanie do zapłaty i powierzenie sprawy komornikowi
Kolejne kroki, jakie możemy podjąć w celu odzyskania pieniędzy z niezapłaconej faktury to wystosowanie ostatecznego terminu do zapłaty. To wezwanie powinno mieć formę pisemną i zawierać ostateczny termin na uregulowanie zapłaty, po którym sprawa trafi do sądu. Jeśli w dalszym ciągu nie otrzymamy zapłaty oraz nie wystąpią żadne chęci porozumienia klienta w kwestii zapłaty, to ostatecznym krokiem jest napisanie pozwu sądowego. Pozew sądowy musi zostać opłacony, a wysokość opłaty jest uzależniona od wysokości sporu, czyli wartości niezapłaconej faktury. Jeśli wyrok zostanie ogłoszony oraz uprawomocniony i dłużnik otrzyma nakaz zapłaty należności, jako przedsiębiorca możemy zgłosić się do komornika sądowego. Podejmie on proces ściągania należności na rzecz naszej firmy.